Home manager: training, further training, information, schools and offers at a glance (new job title: institution manager in the social and socio-medical field)

to providers
(2)
Infos, tips & tests Video stories
(1)

Are you looking for a suitable school for your training / further education as an institution manager in the social and socio-medical field (HFP) (formerly home manager)?

You've come to the right place, because here you will find comprehensive information, tips and answers on all aspects of studying history. Click quickly and easily on the "Free information on the topic..." button next to the desired provider and receive further information or personal advice - without obligation, quickly and easily.

Download checklists

Checklist «Finding the right further training» » download here

Checklist «Choosing the right school» » download here

Care home manager training: The management position in care homes

Do you have a degree in higher vocational education or a university degree in the social sector and would you like to continue your education? Could you imagine working in a care home and working as a care home manager? You should have good organizational skills for this job. It is possible to work in a children's home, school, home for the disabled, retirement home or nursing home. You will manage the entire institution in areas such as housekeeping and administration as well as educational issues. You will draw up a home concept and be responsible for its implementation.

As you are also responsible for overall personnel management, you recruit new employees and are responsible for their induction. You draw up a monthly deployment plan for the employees and hold the team meeting. As you are also responsible for the financial situation of the home, you will be in charge of financial planning and draw up an annual budget. You will ensure that hygiene and recycling regulations are adhered to. These are some of the responsibilities of the home manager. If you would like to complete further training as an institution manager in the social and socio-medical field (formerly home manager), you can find more information at Ausbildung-Weiterbildung.ch


Questions and answers

Die Höhere Fachprüfung zum/zur dipl. Heimleiter/in wurde im Jahr 2012 das letzte Mal durchgeführt und im Anschluss von der Höheren Fachprüfung „dipl. Institutionsleiter/in im sozialen und sozialmedizinischen Bereich“ abgelöst. Personen, welche über den alten Titel verfügen, sind berechtigt, den neuen Titel zu tragen, ohne eine weitere Prüfung ablegen zu müssen.

Um zur Höheren Fachprüfung zum/zur dipl. Heimleiter/in zugelassen zu werden, benötigen Sie mindestens fünf Jahre Berufserfahrung, wovon mindestens drei Jahre in einer leitenden Funktion im Heimbereich vorzuweisen sind. Sollten Sie keine dreijährige Berufslehre, sonder eine zweijährige Lehre abgeschlossen haben, so sind anstelle von fünf Jahren Berufserfahrung mindestens sieben Jahre nachzuweisen, dennoch auch hier nur drei Jahre in einer leitenden Funktion.

Da jede Schule verschiedene Kursmodelle anbietet, die eine unterschiedliche Anzahl von Lehrstunden pro Woche umfassen, kann die Dauer der Weiterbildung zum/zur dipl. Heimleiter/in resp. dipl. Institutionsleiter/in im sozialen und sozialmedizinischen Bereich zwischen einem und drei Jahren variieren.

Die Voraussetzungen für die Ausbildung zur Institutionsleiterin / zum Institutionsleiter im sozialen und sozialmedizinischen Bereich (HFP) sind folgende:

  • eidg. Fachausweis als Teamleiter/in in sozialen und sozialmedizinischen Organisationen (BP) ein anderer Abschluss der höheren Berufsbildung (Berufsprüfung, höhere Fachprüfung oder höhere Fachschule) oder ein Hochschulabschluss im Sozial- oder Gesundheitsbereich
  • und mindestens 3 Jahre Berufserfahrung in sozialen/sozialmed. Organisationen

oder

  • anderer Abschluss der höheren Berufsbildung (Berufsprüfung, höhere Fachprüfung oder höhere Fachschule) oder Hochschulabschluss
  • und mindestens 3 Jahre Berufserfahrung in sozialen/sozialmed. Organisationen sowie Nachweis der erforderlichen Branchenkenntnisse

oder

  • Eidgenössisches Fähigkeitszeugnis (EFZ) im Sozial- oder Gesundheitswesen
    und mindestens 5 Jahre Berufspraxis in sozialen/sozialmed. Organisationen
    Zusätzlich zu den genannten Voraussetzungen:
    • 3 Jahre Führungserfahrung im Sozial- oder Gesundheitswesen mind. auf der Stufe Teamleitung
    • und Nachweis der Leitung eines ganzen Bereiches einer Organisation im Sozial- oder Gesundheitsbereich geleitet zu haben
    • und die erforderlichen Modulabschlüsse (Module 1-10) oder Gleichwertigkeitsbestätigungen

Schulen, welche Sie auf die Höhere Fachprüfung (HFP) dipl. Heimleiter/in vorbereiten, vermitteln Ihnen das Wissen, welches Sie benötigen, um Ihre zukünftigen Aufgaben wahrnehmen zu können. Dazu werden Ihnen Themen wie diese näher gebracht: Führungsverständnis, Führungsverhalten, Zielorientierte Führung im Team, Organisation und Qualität der Teamarbeit, Teamentwicklung und Zusammenarbeit, Führungsaufgaben planen, durchführen und evaluieren, sich und andere führen, Personal, Finanzen, Organisation, strategisches und normatives Management. Darüber hinaus werden bei den einzelnen Schulen für die Weiterbildung in der Heimleitung / Institutionsleitung zudem weitere Themen behandelt, die jedoch von Schule zu Schule variieren. Erfragen Sie bitte den exakten Heimleiter-Stundenplan direkt bei den einzelnen Bildungsanbietern.

Die Weiterbildung zum dipl. Heimleiter schliesst bei Bestehen der Höheren Fachprüfung mit dem Abschluss „Diplomierte Institutionsleiterin / Diplomierter Institutionsleiter im sozialen und sozialmedizinischen Bereich“.  

Die Kurskosten für die Weiterbildung zum Heimleiter resp. Institutionsleiter/in im sozialen und sozialmedizinischen Bereich beinhalten nicht die Prüfungsgebühren. Diese sind separat zu entrichten und belaufen sich für das Jahr 2015 auf 1`800 CHF. Zusätzlich fallen Gebühren für die Ausstellung des Diploms und der Registrierung in das SBFI-Register in Höhe von 40.- CHF an. Im Falle von Prüfungswiederholungen sind für die einzelnen Prüfungsteile (schriftliche Diplomarbeit; Fallstudie; Präsentation und Fachgespräch zur Diplomarbeit) jeweils 600.- CHF zu bezahlen. Auch für eventuelle Gleichwertigkeitsbeurteilungen müssen Sie eine Gebühr bezahlen, welche sich bei einem Erstgesuch auf 600.- CHF und bei einem Zweitgesuch auf 400.- CHF beläuft.


Redaktionelle Leitung:

Stefan Schmidlin, Bildungsberatung, Content-Team Modula AG

Quellen

Website des Schweizerischen Sekretariats für Bildung, Forschung und Innovation SBFI , Website www.berufsberatung.ch (offizielles schweizerisches Informationsportal der Studien-, Berufs- und Laufbahnberatung) sowie Websites und anderweitige Informationen der Berufsverbände und Bildungsanbieter.


Erfahrungen, Bewertungen und Meinungen zur Ausbildung / Weiterbildung

Preview of the video «4 Schritte zur richtigen Weiterbildung»

Haven't found the right training or further education yet? Benefit from educational advice now!

Further training is not only important in order to maintain or increase professional attractiveness, investing in training or further training is still the most efficient way to increase the chances of a pay rise.

The Swiss education system offers a wide range of individual training and further education opportunities - depending on your personal level of education, professional experience and educational goals.

Choosing the right educational offer is not easy for many prospective students.

Which training and further education is the right one for my path?

Our education advisory team will guide you through the "education jungle", providing specific input and relevant background information to help you choose the right offer.

Your advantages:

You will receive

  • Suggestions for suitable courses, seminars or training programs based on the information you provide in the questionnaire
  • An overview of the different levels and types of education
  • Information about the Swiss education system

We offer our educational counseling in the following languages on request: French, Italian, English

Register now and concretize your training plans.

 


Sofort zur richtigen Weiterbildung

Filter by teaching method:
Classroom (0) Online (0) Hybrid (0) Other (0)
Address:
Mühlemattstrasse 42
5000 Aarau
Careum continuing education
Careum Continuing Education is the pioneering institution for continuing education in the health and social care sector in German-speaking Switzerland. We offer a comprehensive range of courses for specialists and managers. With our courses, you can further your education in every area of a healthcare organization. Be it in nursing and care, leadership and management, consulting and communication, teaching and learning, ageing and society, care gastronomy and housekeeping or medicine and pharmacy.

In our courses, you will acquire sound concepts and up-to-date specialist knowledge. You can put what you have learned into practice in your day-to-day work. In our further training courses, you will train your decision-making skills and expand your understanding of the needs of clients, residents, patients and employees.
Strengths: Flexible and modular - we offer you advice, orientation and individual solutions that match your educational biography, your life situation and your professional goals.
Region: Aargau
Sites: Aarau
Certifications, Memberships, Qualifications:
Bundesbeiträge
eduQua
SVEB
Address:

Abendweg 1, Postfach
6000 Luzern 6
ARTISET Education - Continuing education
ARTISET Education is your competence center for practical, innovative continuing education for professionals in social institutions for people with support needs. Practical and competence-oriented. To promote your professional and personal development.

We divide our courses into five specialist areas:
- Personal and social skills
- Leadership/management/counseling
- Social pedagogy/child education
- Care and support
- Gastronomy/housekeeping

Our specialist courses provide employees with targeted external training on a specific topic. In training courses, postgraduate courses and postgraduate studies, professionals acquire in-depth knowledge and skills. In-house training courses support the common attitude and actions of an institution.
Strengths: As a leading training organization, we successfully offer professional training for specialists and managers in the social and healthcare sector: competent, practical and personal.
Region: Bern, Zentralschweiz, Zürich
Sites: Luzern, Bern
Next start date Next info event
Certifications, Memberships, Qualifications:
Bundesbeiträge
eduQua

Schulen mit zertifizierter Bildungsberatung