Head of Facility Management: Training, further education, self-test, overview of offers and providers

to providers
(5)
Infos, tips & tests Video stories
(2)

Do you work in maintenance, real estate management or housekeeping and want to take a career step?

Here you will find qualified training providers with courses to prepare for the higher professional examination "Head of Facility Management and Maintenance with Federal Diploma" as well as further information and decision-making aids for choosing the right further training course.

Would you like personal advice? Contact the provider of your choice via the "Free information on the topic..." button - without obligation, quickly and easily.

Download checklists

Checklist «Finding the right further training» » download here

Checklist «Choosing the right school» » download here

Head of Facility Management becomes Head of Facility Management and Maintenance: The managers of buildings, facilities and equipment

As a Head of Facility Management or new Head of Facility Management and Maintenance, you are responsible for the management of a facility, a building or systems. You are the contact person for specialists and strategic management. When planning, you consider and take into account all aspects of the building and make optimum use of synergies. You recognize immediately if there are problems and interfaces with other specialist areas and react accordingly. As you are also responsible for safety, you will avoid accidents by providing well thought-out accident prevention on site. You are responsible for planning and coordinating the necessary specialists.

You also record the allocation of tasks and areas of responsibility in writing, thus avoiding unnecessary loss of time and risks. If you would like to take the Head of Facility Management and Maintenance course, you will need to have completed further training leading to a federal certificate and have at least two years' professional experience in facility management. The course lasts 1.5-2 years and can be completed on a part-time basis.

On the large education portal Ausbildung-Weiterbildung.ch you will find a selection of competent providers of courses and training programs. Order the latest documents from the schools of your choice directly online.


Questions and answers

Eine Leiter Facility Management Ausbildung dauert drei bis vier Semester. Sie kann berufsbegleitend absolviert werden. Es werden auch verschiedene Ausbildungsmethoden angeboten.

fmpro Leiter Facility Management bedeutet Leiter FM nach dem Schweizerischen Verband für Facility Management und Maintenance. Die erforderlichen Qualifikationen werden in Form von Modulen vor der Prüfung erworben und durch diese bestätigt. Reglement und Wegleitung werden von fmpro herausgegeben.

Die Aufgaben Leiter Facility Management gehören:

  • die Instandhaltung von Gebäuden und Einrichtungen zu leiten
    • die Reinigung der Räumlichkeiten und die Wartung der maschinellen Anlagen zu organisieren
    • Planung von Umbauten an Gebäuden und Modernisierung von technischen Anlagen
    • Funktion, Wartung und ausreichende Energieversorgung von Gebäuden und maschinellen Anlagen sicherzustellen
    • externe Dienstleistungen einkaufen, verschiedene Anbieter bewerten und deren Einsatz koordinieren
    • kalkulieren Kosten, holen Angebote ein und überwachen die Ausführung
  • Mitarbeitende führen
    • Gruppen von Mitarbeitenden führen, fördern und ihren Qualifikationen entsprechend einsetzen
    • Treffen Massnahmen zur Unfallverhütung und Arbeitssicherheit am Arbeitsplatz
    • Stehen als Ansprechpersonen für die Geschäftsleitung, die Mitarbeitenden und die Kundschaft zur Verfügung

In Leiter Facility Management Jobs arbeiten Sie in mittleren bis gehobenen Führungspositionen. Die Einsatzgebiete sind vielfältig. Dazu gehören Dienstleistungstätigkeiten in der Immobilienwirtschaft, in Produktionsbetrieben, Spitälern, Heimen oder in der Hotellerie. Die Arbeitszeiten können je nach Betrieb und Branche stark variieren. Qualifizierte Fachleute sind auf dem Arbeitsmarkt sehr gefragt.

Die Weiterbildung zum dipl. Leiter in Facility Management / zur dipl. Leiterin in Facility Management erfolgt berufsbegleitend, nicht als Vollzeitlehrgang.

Die Höhere Fachprüfung (HFP) dipl. Leiter in Facility Management / dipl. Leiterin in Facility Management besteht aus neun Prüfungsteilen, die allesamt schriftlich erfolgen, mit Ausnahme der Projektarbeit, die sowohl vorgängig schriftlich erstellt wird, als auch mündlich geprüft. Des Weiteren werden folgende Prüfungsteile geprüft:

  • Personalführung
  • Instandhaltung
  • Rechtskunde
  • Betriebswirtschaft
  • Arbeitstechnik
  • Unternehmen und Umwelt
  • Betriebsorganisation
  • Arbeitssicherheit

Die folgenden persönlichen Anforderungen gelten für Leitung Facility Management Jobs:

  • Organisationstalent
  • hohes Qualitätsbewusstsein
  • technisches Geschick
  • Fähigkeit zur Mitarbeiterführung und Teamarbeit

Die Anforderungen an einen Abteilungsleiter Facility Management sind:

  • Breites technisches Verständnis in der Gebäudetechnik
  • Handwerkliche Grundausbildung mit entsprechender Weiterbildung
  • Mehrjährige Erfahrung in einer vergleichbaren Position
  • Gute IT-Kenntnisse
  • Konzeptionell stark, aber auch pragmatisch und zupackend
  • Organisationstalent
  • Flexibilität, Toleranz und Teamfähigkeit
  • Selbständige, genaue und saubere Arbeitsweise
  • Zuverlässig, zielstrebig und kommunikativ

Mit Jobs Leiter Facility Management haben Sie also hervorragende Zukunftsperspektiven - vor allem, wenn Sie bereits praktische Erfahrungen aus dem Handwerk mitbringen. Klassische Arbeitgeber sind private und kommunale Wohnungsunternehmen. Aber auch öffentliche Einrichtungen und Industrieunternehmen haben einen wachsenden Bedarf an Facility Managern. Moderne Gebäude werden zunehmend komplexer. Nachhaltigkeit, ressourcenschonende Modernisierungen und ein adäquates Energiemanagement sind nur einige Themen, die für ein zeitgemässes Gebäudemanagement unerlässlich sind.

Für den Bereichsleiter Facility Management werden z.B. folgende Voraussetzungen erwartet:

  • Abschluss in Facility Management, qualifizierter Techniker-Meister oder vergleichbare Ausbildung
  • Nachgewiesene Branchen- und Führungserfahrung im Facility Management
  • Fundierte betriebswirtschaftliche Kenntnisse und Erfahrungen im Benchmarking (FM)
  • Vorzugsweise Kenntnisse im zukünftigen Aufgabengebiet
  • Ausgeprägtes Koordinations- und Verhandlungsgeschick
  • Erfahrung im Projektmanagement inkl. Angebots- und Aufmasserstellung, Abrechnung, Controlling
  • Sicherer Umgang mit den eingesetzten IT-Systemen
  • Besitz des Führerscheins der Klasse B

Zum Lehrgang Leiter Facility Management und Maintenance werden Personen zugelassen, die bei Antritt zur Prüfung über folgende Voraussetzungen verfügen:

  • Abschluss einer Berufsprüfung oder eines anderen Tertiärabschlusses
  • mindestens 2 Jahre Berufspraxis im Bereich Facility Management

oder 

  • Abschluss der Sekundarstufe II oder eine gleichwertige Qualifikation
  • mindestens 5 Jahre Berufspraxis im Bereich Facility Management, davon mindestens 2 Jahre in einer Führungsfunktion 

sowie 

  • Nachweis der erforderlichen Modulabschlüsse

Als Dipl. Leiter Facility Management empfehlen sich folgende Weiterbildungsmöglichkeiten:

  • Kursangebote der Fach- und Berufsfachschulen sowie der Trägerverbände Allpura und fmpro
  • Auf Nachdiplomstufe: 
    • Certificate of Advanced Studies (CAS)
    • Strategisches Facility Management
    • Master of Advanced Studies (MAS) in Facility Management
    • MAS in Real Estate Management

Info, tips and tests for "Head of Facility Management and Maintenance (HFP)"

Will I be admitted to further training in facility management and maintenance with a federal diploma? What will I learn there? Will I pass the higher professional examination?
» Self-test: Is this training course right for me?
How can I finance my continuing education? How can I benefit from federal subject funding?
» SERI Federal contributions for continuing education for professional examinations and higher professional examinations

Redaktionelle Leitung:

Stefan Schmidlin, Bildungsberatung, Content-Team Modula AG

Quellen

Website des Schweizerischen Sekretariats für Bildung, Forschung und Innovation SBFI , Website www.berufsberatung.ch (offizielles schweizerisches Informationsportal der Studien-, Berufs- und Laufbahnberatung) sowie Websites und anderweitige Informationen der Berufsverbände und Bildungsanbieter.


Erfahrungen, Bewertungen und Meinungen zur Ausbildung / Weiterbildung

Preview of the video «4 Schritte zur richtigen Weiterbildung»
Preview of the video «Warum Ausbildung-Weiterbildung.ch? Bildungsportal mit top Service für Bildungsinteressenten»

Haven't found the right training or further education yet? Benefit from educational advice now!

Further training is not only important in order to maintain or increase professional attractiveness, investing in training or further training is still the most efficient way to increase the chances of a pay rise.

The Swiss education system offers a wide range of individual training and further education opportunities - depending on your personal level of education, professional experience and educational goals.

Choosing the right educational offer is not easy for many prospective students.

Which training and further education is the right one for my path?

Our education advisory team will guide you through the "education jungle", providing specific input and relevant background information to help you choose the right offer.

Your advantages:

You will receive

  • Suggestions for suitable courses, seminars or training programs based on the information you provide in the questionnaire
  • An overview of the different levels and types of education
  • Information about the Swiss education system

We offer our educational counseling in the following languages on request: French, Italian, English

Register now and concretize your training plans.

 


Sofort zur richtigen Weiterbildung

Filter by teaching method:
Online (0) Other (0)
Address:
Wiggermatte 16
6260 Reiden
ABZ-SUiSSE GmbH
(5,3) Very good 498 498 Ratings (96% )
ABZ-SUiSSE is the right address for you if you want to train and develop your skills in home energy building and installation technology! With us, you can graduate as a janitor and maintenance technician with a federal certificate or a higher professional examination. You can train to become an HFA service technician in the fields of heating, refrigeration, air conditioning and sanitation with the one-year part-time course. Professionals who want to establish themselves in the field of solar technology complete their training as a solar installer HFA. In addition, we also offer modular seminars ranging from building technology and communication to building and living.
Strengths: Practical laboratory: Demonstration and practice facilities to put what you have learned into practice.
Region: Aargau, Zentralschweiz
Sites: Reiden
Next start date
Certifications, Memberships, Qualifications:
Firmenangebote
Bundesbeiträge
eduQua
Hybrid-Unterricht
Address:
Neuhofstrasse 36
5600 Lenzburg
Preview of the video «Facility Management und Maintenance mit eidg. Diplom»
Preview of the video «Facility Management und Maintenance mit eidg. Diplom»
Lenzburg Training Center
(5,2) Very good 62 62 Ratings (95% )
The Weiterbildungszentrum Lenzburg (wbz) is a professional course and training provider in the fields of automotive engineering, facility management and maintenance, caretaking, woodworking (carpenters, joiners), hotel housekeeping, maintenance, mechanical engineering/automation, metal construction, solar technology and plant services. Interested parties can find further courses in the areas of vocational training, leadership and personality, other areas of expertise and PC courses (ECDL = European Certificate of Digital Literacy).
The Lenzburg Training Center (wbz), which is certified in accordance with ISO 21001:2018, is part of the Lenzburg Vocational School (BSL).
Around 1,100 adults attend our courses every year.
Strengths: In the continuing education sector since 1988, above-average success rate, qualified & committed instructors, practice-oriented teaching, top infrastructure, two restaurants, parking garage, directly on the A1.
Region: Aargau, Zürich
Sites: Lenzburg
Certifications, Memberships, Qualifications:
Bildungsberatung
Bundesbeiträge
bvah
ECDL
eduQua
Swissmechanic
Address:

Schreinerstrasse 5
9000 St.Gallen
St.Gallen School of Construction Management
The technical college in Eastern Switzerland.

Whether it's a one-day course or courses over several semesters, the Baukaderschule St.Gallen teaches technical, social and methodological skills at all levels. The teaching team consists of experts with many years of professional and teaching experience. They share their knowledge in a practical and up-to-date manner.
Region: Ostschweiz
Sites: St.Gallen
Next start date
Address:
Technoparkstrasse 1
8005 Zürich
Strickhof Competence Center
(5,3) Very good 39 39 Ratings (97% )
The Facility Management course at Strickhof Vocational School stands for practical relevance through active networking with companies, industry associations, companies and training centers. The courses are taught by proven industry specialists, whose experience in training managers ensures the quality of the teaching. Further information can be found on our homepage.
Strengths: High success rate thanks to personal support and learning guidance I Tried and tested teachers I Over 25 years of training experience I Central school location in Zurich
Region: Aargau, Ostschweiz, Zürich
Sites: Affoltern a. A., Au, Lindau, Winterthur-Wülflingen, Wädenswil, Zürich
Next start date Next info event
Certifications, Memberships, Qualifications:
Bundesbeiträge
Blended Learning
eduQua
Hybrid-Unterricht
ISO 9001 SGS
Address:
Synergis AG
Industriestrasse 21
8304 Wallisellen
Synergis AG
SYNERGIS AG | Weiterbildung & Training is the leading provider in Switzerland for in-service training in maintenance and facility management:

- Maintenance specialist with federal certificate
- Head of Facility Management and Maintenance with a federal diploma

Education makes the difference - we have been committed to you and your success since 1972!
Strengths: active in continuing education since 1972 | course locations throughout Switzerland | practice-oriented teaching | modern teaching methods | e-learning
Region: Basel, Bern, Ostschweiz, Westschweiz, Zentralschweiz, Zürich
Sites: Aarau, Basel, Bern, Brig, Chur, Luzern, Zürich
Next start date Next info event
Certifications, Memberships, Qualifications:
Bildungsberatung
Bundesbeiträge
Blended Learning
eduQua
Hybrid-Unterricht

Schulen mit zertifizierter Bildungsberatung